|
|
OBS! Denna sida innehåller vuxet material och är under inga omständigheter lämplig för personer under 18 års ålder.
Du är inte inloggad. Registrera dig på några sekunder och logga in för att kunna skriva och slippa ovanstående reklam.
....när man har ätit jalapenos dagen innan? Är det starka något som kroppen helt enkelt stöter ifrån sig (kommer inte på det fina namnet just nu) och som en sista hälsning så bränner slemhinnorna i arslet....
Att chilifrukter smakar "starkt" beror på ett gift som heter capsaicin, som orsakar smärtimpulser från nerverna och den smärtan förhöjer på sätt och vis smakupplevelsen. Lite masochism, man plågas för att förhöja det andra.
Alla djur har inte receptorer för capsaicin, precis som alla djur inte har receptorer för t.ex THC (cannabis) och därför inte kan bli bänga...hemska öde...
Dessa djur kan i.a.f äta chilifrukter utan att känna hettan eller smärta, och på så vis sprids frön. I övrigt används giftet såklart för att avskräcka djur.
Giftet går igenom kroppen och svider där det är känsligt, och ändtarmen har inte så få nerver direkt. Det kan fan i mig vara riktigt plågsamt ![]()
![]()
![]()
![]()
Alla som ätit mycket habanero i sina dagar vet hur toan är dan efter om man har otur. Tricket jag har lärt mig är att neutralisera det lite med gräddfil eller nåt liknande, då håller magen mer även om man inte behöver äta det tillsammans med varann om man inte vill.
Kopierade detta från wikipedia, kom på att det kan vara bra att kolla upp så jag inte sitter här och ljuger ![]()
![]()
![]()
![]()
Capsaicin är ett fettlösligt (lipofilt), färglöst, doftlöst och vaxigt ämne, som är orsaken till den upplevda hettan hos växtarter i släktet Capsicum (Chilipeppar). Dessa har troligen utvecklat ämnet som skydd mot växtätande djur samt angrepp från svampar och mikroorganismer. Koncentrationen av capsaicin (ungefär samma sak som den upplevda hettan) mäts i scoville-grader.
Mat
Tack vare den brännande känslan ämnet ger i kontakt med hud och slemhinnor är den vanlig i maträtter för att åstadkomma en upplevd hetta och styrka. Den vanligaste källan till capsaicin är chilifrukter, eller chilipeppar.
Det är bra att komma ihåg att ämnet är fettlösligt när man förtärt starkt kryddad mat som innehåller capsaicin. För att mildra den brännande känslan är det bättre att äta eller dricka fet mat som jordnötter eller mjölk än att dricka vatten. Vatten sprider bara ut capsaicinet i munhålan. Alkoholhaltiga drycker löser också upp capsaicin, tack vare etanolets kolkedja.
Medicin
Capsaicin används i smärtlindrande hudsalvor mot postherpetisk neuralgi efter bältros.
Ämnet återfinns även i krämer för tillfällig smärtlindring vid muskel- och ledvärk, som reumatism.
Ett annat användningsområde för capsaicin är vid diagnosticering av sensorisk hyperreaktivitet. Genom att andas in capsaicin, som framkallar hosta vid inandning, fås ett mått på känsligheten hos de sensoriska nerverna i luftvägarna.
Dopningsmedel inom ridsport
Capsaicin används för att behandla både människor och djur. Effekten på hästar har tre funktioner. Det ökar blodgenomströmningen i det berörda området genom att vidga de ytliga kapillärerna, vilket motverkar kramp i musklerna; det kan vara smärtlindrande; men det kan också göra att hästarna blir hyperkänsliga. Att stryka på salva med capsaicin på frambenen på en hopphäst gör den känsligare för beröring och hästen gör sitt yttersta för att inte stöta mot bommarna.
Icke-dödligt våld
Capsaicin är även den aktiva ingrediensen i pepparspray. När capsaicinet kommer i kontakt med huden, speciellt ögon och slemhinnor, upplevs en enorm smärta.
I stora doser kan capsaicin leda till döden. Symptom på överdos är andningsproblem, blå hud och krampattacker. De stora doser som krävs för att döda en vuxen person, och den låga koncentrationen i chilifrukter, gör att oavsiktlig förgiftning vid chilikonsumtion är väldigt osannolik.
Skadedjursbekämpning
Vissa bekämpningsmedel mot skadedjur innehåller capsaicin. Ett vanligt exempel är fågelmat blandad med mald eller krossad chili för att hålla exempelvis ekorrar borta, eftersom fåglar inte påverkas av capsaicin. Även insekter påverkas av capsaicin.
Senast redigerat av Biskop (2010-01-01 17:51:50)
Opium har börjat återfå den där mysiga familje-feelingen igen.
När Wäte och Biskop diskuterar Wätes sista bit utav tarmen så vet man att vi snart är i hamn.
SickBrain skrev:
När Wäte och Biskop diskuterar Wätes sista bit utav tarmen så vet man att vi snart är i hamn.
sätter du på Barry White så tänder jag porr-belysningen.... ![]()
SickBrain skrev:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Lite...sjukt...är det kanske ![]()
Senast redigerat av Biskop (2010-01-02 05:01:07)
![]()
Problemet är att eftersom jag är så fetarslad så har jag extra tilldelning av allt, även stolgång vilket gör att antalet nerver och därmed även den fysiska upplevelsen blir så påtaglig....
Känner mig som efterbrännkammaren på ett Viggen-plan vid start.... Samma färg och ljud förresten....

Om nu farbror wäte är så fetarslad så har jag en fråga.
Skulle man kunna knulla honom i rumpan utan att penetrera själva tarmen?
Har man fortfarande sex om man bara penetrerar själva skinkorna och inte själva mumindalen?
Och varför vaknade jag kallsvettig med handen hårt sluten runt min högra testikel?