|
|
OBS! Denna sida innehåller vuxet material och är under inga omständigheter lämplig för personer under 18 års ålder.
Du är inte inloggad. Registrera dig på några sekunder och logga in för att kunna skriva och slippa ovanstående reklam.
*sätter mig tillrätta och tänder pipan*
För bara ett par år sedan hade bokstavskombinationen FTW en helt annan betydelse än idag.
På den tiden betydde det Fuck The World och var en vanlig syn i motorcykelmiljön.
Det är lite drygt åtta år sedan. Jag jobbade då på en tatueringsstudio i mellansverige och gjorde flashjobb dagarna i ända.
En dag kom en medlem ur ett större mc-gäng in och valde en nautical star i svart och rött med några tribaltaggar och över centrum av
stjärnan en banderoll med FTW.
Han har den på underarmen, och jobbar antagligen som saviour of the internetz idag...
Och går vi sedan ännu längre tillbaks, typ 16-17 år, så betydde uttrycket suger att man längtade efter något.
På torsdag morgon kunde man höra "fan va fredan suger nu!"
Eller "en pilsner suger nu".
Eller "pizza?", "Suger som faan!"
Ja, tänk så tiderna förändras!
Under min tid i grundskolan betydde "Detta hade du inte tänkt igenom ordentligt Abuse." att jag skulle få med en lapp hem till morsan och farsan....
Anna Anka?
Abuse skrev:
Under min tid i grundskolan betydde "Detta hade du inte tänkt igenom ordentligt Abuse." att jag skulle få med en lapp hem till morsan och farsan....
Nuförtiden vet inte kidsen vad begreppet "morsan och farsan" betyder...
D-Mind skrev:
Abuse skrev:
Kidsen kallar väl päronen för : Horan o gubben nu för tiden ?
jag kommer ihåg en tid när Hansson var hur stora som helst och New Kids On The Block fanns som tecknad serie... små flickor (SickBrain) tuppjuckade mot idolplanscherna och fyllde ritblocken med hjärtan och deras namn...
ja, se det var tider det.... ![]()
cheezedoodle skrev:
håg en tid ... ()
SickBrain Hansson tuppjuckade New Kids On The Block ,
och fyllde ritblocken med hjärtan hur stora som helst .
jag kommer i små flickor som tecknad serie när
idolplanscherna och deras namn... var och fanns mot
ja, se det var tider det....
Midnatt skrev:
D-Mind skrev:
Abuse skrev:
Kidsen kallar väl päronen för : Horan o gubben nu för tiden ?
![]()
![]()
Jag steg in på banken idag och noterade att det stog en hink på bänken brevid kassan. På hinken stog det att man kunde lägga i sina 50-öringar där eftersom de ska försvinna i oktober eller nåt sånt.
Då slår det mig att jag är så gammal att jag minns både 1, 5, 10 och 25- öringarna.
Det var tider, det!
Ett bugg kostade 25 öre, så man fick fyra stycken för en krona, och en stor plopp kostade 3.40.
D-Mind skrev:
Jag steg in på banken idag och noterade att det stog en hink på bänken brevid kassan. På hinken stog det att man kunde lägga i sina 50-öringar där eftersom de ska försvinna i oktober eller nåt sånt.
Då slår det mig att jag är så gammal att jag minns både 1, 5, 10 och 25- öringarna.
Det var tider, det!
Ett bugg kostade 25 öre, så man fick fyra stycken för en krona, och en stor plopp kostade 3.40.
jag minns 5-öringen, femkronorssedeln och tiokronorssedeln...
Man kunde köpa Käck för en spänn styck också...
Kommer ni förresten ihåg de orange rullarna med Jellis?
Än idag de gamla spinnrockarna spinner...
Gubbjävlar! ![]()
![]()
Vi som är födda 79 och tidigare är den sista generationen som upplevt hur det var innan internet och mobiltelefoner.
Jag var tonåring när jag ringde upp min första BBS med ett 28.8 (?) modem.
Vad fan gjorde jag innan dess?
Cyklade runt i staden med kompisar...kollade på bandy och fotbollsmatcher...
När man åkte på semester med päronen så varken såg eller hörde man av sina kompisar på typ 3 veckor.
Vad gör dagens tonåringar?
Twitter,Faceboob,sms,mms,WOW,bilddagboken,LunarStorm,Helgon,....ständigt uppkopplade och ständigt iakttagna av sina kompisar.
Jag är glad att jag fick en barndom fri från mobiler och internet. ![]()
79 sa du... Då hade ABC80 kommit... Hade man tur så hade man föräldrar som kunde hyra en ABC806 med färgskärm via jobbet. Färgskärmen var en stor jävla TV som tog upp hela skrivbordet.
Sedan spelade man Breakout eller köpte det där numret av Svenska Mad där man kunde skriva sitt egna datorprogram för Basic, C64 eller Spektrum och så knåpade man ihop en sjuhelvetes stor textfil som visade en bild på Alfred E Nauman och texten Vadå, jag dyster under... i FÄRG...
Filen sparade man på 5,25 tums disketter eller i på kassettband i kassettstationen...
Wäte Gölitalo skrev:
79 sa du... Då hade ABC80 kommit... Hade man tur så hade man föräldrar som kunde hyra en ABC806 med färgskärm via jobbet. Färgskärmen var en stor jävla TV som tog upp hela skrivbordet.
Sedan spelade man Breakout eller köpte det där numret av Svenska Mad där man kunde skriva sitt egna datorprogram för Basic, C64 eller Spektrum och så knåpade man ihop en sjuhelvetes stor textfil som visade en bild på Alfred E Nauman och texten Vadå, jag dyster under... i FÄRG...
Filen sparade man på 5,25 tums disketter eller i på kassettband i kassettstationen...
*retrosquätter*
Abuse skrev:
Vi som är födda 79 och tidigare är den sista generationen som upplevt hur det var innan internet och mobiltelefoner.
När man åkte på semester med päronen så varken såg eller hörde man av sina kompisar på typ 3 veckor.
Twitter,Faceboob,sms,mms,WOW,bilddagboken,LunarStorm,Helgon,....ständigt uppkopplade och ständigt iakttagna av sina kompisar.
Jag är glad att jag fick en barndom fri från mobiler och internet.
Du, jag är född 86 och jag fick i princip en barndom utan internet och mobiultelefoner...det kom när jag var tonåring, sen tog det ett par år innan man vart totalförstörd av det också. Från början var det för dyrt att använda mobiltelefoner som vägde 2hg, och för segt och dyrt med internet, och det fanns heller inte så mycket att titta på/göra på internet då.
Biskop skrev:
Abuse skrev:
Jag är glad att jag fick en barndom fri från mobiler och internet.Du, jag är född 86 och jag fick i princip en barndom utan internet och mobiultelefoner...det kom när jag var tonåring, sen tog det ett par år innan man vart totalförstörd av det också. Från början var det för dyrt att använda mobiltelefoner som vägde 2hg, och för segt och dyrt med internet, och det fanns heller inte så mycket att titta på/göra på internet då.
Jag rökte hasch, pangade rutor, klottrade, drack hembränt, fingrade på tjejer...o.s.v. Jag hade en jävligt härlig barndom, tills jag hamnade på institution.
Jag skaffade internet redan 97.....98 tror jag var året då Jotis öppnade sin lilla porrsida.
Man kunde chatta med henne medan hon satt framför webkameran...
Var hon kock eller vad var hon?
50% Svensk 50% Finländare 100% trevlig att prata med på chatten.
Hur som helst så har hon 2 barn och bor i Örebro numera. ![]()
Hennes videor finns fortfarande på diverse streamsidor. Bara sök på "Jotis"
Biskop skrev:
Biskop skrev:
Abuse skrev:
Jag är glad att jag fick en barndom fri från mobiler och internet.Du, jag är född 86 och jag fick i princip en barndom utan internet och mobiultelefoner...det kom när jag var tonåring, sen tog det ett par år innan man vart totalförstörd av det också. Från början var det för dyrt att använda mobiltelefoner som vägde 2hg, och för segt och dyrt med internet, och det fanns heller inte så mycket att titta på/göra på internet då.
Jag rökte hasch, pangade rutor, klottrade, drack hembränt, fingrade på tjejer...o.s.v. Jag hade en jävligt härlig barndom, tills jag hamnade på institution.
Det är bara de två sista aktiviteterna som jag kan hålla med om är trevligt...
De andra föraktar jag dig för....
Förstår att du hamnade på institution, inte hur du släpptes lös...
Svin!
Wäte Gölitalo skrev:
Biskop skrev:
Biskop skrev:
Du, jag är född 86 och jag fick i princip en barndom utan internet och mobiultelefoner...det kom när jag var tonåring, sen tog det ett par år innan man vart totalförstörd av det också. Från början var det för dyrt att använda mobiltelefoner som vägde 2hg, och för segt och dyrt med internet, och det fanns heller inte så mycket att titta på/göra på internet då.Jag rökte hasch, pangade rutor, klottrade, drack hembränt, fingrade på tjejer...o.s.v. Jag hade en jävligt härlig barndom, tills jag hamnade på institution.
Svin!
Jag gjorde fel och fick som sagt sota för det rejält. Efter det har väl mitt enda brott varit sporadisk haschrökning i några år, men det är upp till var och en tycker jag. Det borde inte ens vara olagligt.
Nu är jag ju 100% laglig. ELler ja, jag laddar ner saker ibland ![]()
![]()
![]()
Jag tror INTE du hade velat ha mig kvar på institution, med en kostnad på 1 miljon i skattepengar per år enbart för mig(jag har räknat för man hade en viss kostnad per dygn).
7 miljoner hade siffran var uppe i ungefär nu isåfall. Finns så mycket annat man kan gör med dom pengarna än se såna som mig ruttna bort.
Wäte Gölitalo skrev:
Biskop skrev:
Biskop skrev:
Du, jag är född 86 och jag fick i princip en barndom utan internet och mobiultelefoner...det kom när jag var tonåring, sen tog det ett par år innan man vart totalförstörd av det också. Från början var det för dyrt att använda mobiltelefoner som vägde 2hg, och för segt och dyrt med internet, och det fanns heller inte så mycket att titta på/göra på internet då.Jag rökte hasch, pangade rutor, klottrade, drack hembränt, fingrade på tjejer...o.s.v. Jag hade en jävligt härlig barndom, tills jag hamnade på institution.
Svin!
![]()
Jag kommer förresten också ihåg när MTV spelade musik!
Och minns ni när man skulle skicka efter något?
Fick man grejjerna innan det gått tre veckor ringde man till polarna och berättade om det.
Jag tror jag har en urgammal Hobbex-katalog där det står svart på vitt att ungefärlig leveranstid är 15 dagar EFTER mottagen order. (Det kunde lätt ta en vecka för beställningslappen att komma fram)