OBS! Denna sida innehåller vuxet material och är under inga omständigheter lämplig för personer under 18 års ålder.
Du är inte inloggad. Registrera dig på några sekunder och logga in för att kunna skriva och slippa ovanstående reklam.

#1 2010-01-28 06:15:12

LowCash
Urusel.
Registrerad: 2008-02-02
Omdöme :   

LowCash´s bantartråd!

Här redovisar jag mina resultat från bantningsprogrammet jag börjat på. Itrim heter det och löper över 12 månader. Tanken är att jag ska gå ner från ca 112 kg till min målvikt på 85 kg. Vägning sker varannan vecka, det blir med den frekvensen jag postar mina viktresultat.

Startdatum:  20 jan 2010

Vikt: 112,2 kg

Jag gör detta genom att träna Itrims cirkelträning 3 ggr/vecka som innefattar 20 stationer varav 10 är styrka och 10 är kondition. Jag äter dessutom måltidsersättningar tills jag når målvikten. Kosten är 4 måltider per dag, varav 2 är måltidsersättningar (hädanefter förkortad ME) och 2 är lagad mat. ME:na innehåller 150 el. 200 kcal (får välja fritt där) och den lagade maten ska innehålla motsavarande en handflata protein (min handflatas storlek och tjocklek exklusive fingrarna men inklusive tummen) och tre knytnävar grönsaker. Inga extra kolhydrater t.ex pasta, potatis osv.

När jag nått min målvikt får jag börja äta vanlig mat igen, men då handlar fokus om att behålla målvikten långsiktigt resten av livet. Jag måste alltså lära mig att inte äta mer än kroppen förbränner. Detta gör man tydligen genom att äta med regelbundna tidsintervall, det ska inte gå mer än 4 timmar mellan måltiderna. Målet är också att komma in i att resten av livet träna 3 ggr/vecka plus att gå minst 10 000 steg per dag.

Detta är alltså en stor livsstilsförändring jag gör som kostar väldigt mycket energi och pengar. Anledningen till att jag går ut med det här på opium är att det kan fungera som inspiration för er blekfeta alkoholiserade nätrunkare som sitter och slösar bort er tid här att det faktiskt går att gå ner i vikt, börja leva hälsosammare, må bättre och bli en allmänt lyckligare mer lyckad person. Eller, om jag misslyckas, så blir det ett bevis för oss alla att alkohol, kebab och nätporr är livets största glädjeämnen av en god anledning...

Hur som haver, hoppas ni uppskattar detta initiativ. Om det bara blir för taskiga reaktioner lägger jag ner detta projekt. Kom ihåg att detta är alltså jag som bjuder på mig själv! wink

Men glada tillrop, lyckönskningar och uppmuntran välkomnas! smile

Senast redigerat av LowCash (2010-01-31 06:42:37)

#2 2010-01-28 06:19:25

Abuse
Repulsiv
Registrerad: 2007-08-30
Omdöme :   29 
Webbsida

Re: LowCash´s bantartråd!

Kör hårt!
Om det ger resultat så är jag beredd att göra samma sak. smile

CDPLMB - CheezeDoodle´s PersonLiga MysBubbe
Vem dödade Carlos?

"Tvång skall inte förekomma i religion"

#3 2010-01-28 06:21:32

LowCash
Urusel.
Omdöme :   

1:a vägningen: 26 jan

Vikt: 107,7 kg

Viktminskning sedan förra vägningen ( 1v.): 4,4kg

Viktminskning sedan start: 4,4 kg

Känsla i kroppen:

Trött och matt, går på väldigt lågt energiintag. Magen är i obalans, diarréer följs av förstoppning. Känner mig ganska håglös och nedstämd, men har bestämt mig för att fullfölja detta program och lyckas. Håller dock koll på mig själv så jag inte rasar ner i ny depression. Det sliter på kroppen och psyket att gå på för lågt kaloriintag.

Är dock jävligt stolt att jag lyckats gå ner 4,4 kg på en vecka. Ju fortare jag når min målvikt desto fortare får jag börja äta normalt igen.

#4 2010-01-28 06:23:02

LowCash
Urusel.
Omdöme :   

Abuse skrev:

Kör hårt!

Tack! Vad tycker du, ska jag enbart redovisa viktminskning, eller ska jag dra upp alla värden, dvs fettprocent, fettmassa, bmi osv? Kanske kan vara kul för er att se hela förändringen?

Kanske ska det bli "före och efter-bilder" också? big_smile

#5 2010-01-28 15:35:25

Biskop
obetitlad opiat
Registrerad: 2009-05-09
Omdöme :   -222 

LowCash skrev:

Känsla i kroppen:

Trött och matt, går på väldigt lågt energiintag. Magen är i obalans, diarréer följs av förstoppning. Känner mig ganska håglös och nedstämd, men har bestämt mig för att fullfölja detta program och lyckas. Håller dock koll på mig själv så jag inte rasar ner i ny depression. Det sliter på kroppen och psyket att gå på för lågt kaloriintag.

Är dock jävligt stolt att jag lyckats gå ner 4,4 kg på en vecka. Ju fortare jag når min målvikt desto fortare får jag börja äta normalt igen.

Först och främst, bra tråd. Ska bli kul att följa som fan om du verkligen fortsätter posta.
Jag kanske t.o.m startar en egen, i.o.m att jag själv lagt om kosten den här veckan och nästa vecka börjar jag träna 3gr i veckan.

För det andra, du som har magproblem, är du säker på att du helt enkelt inte bara skitit bort 4kg och det är det som är din viktminskning? Att dina diarrér fått dig att tappa vikt helt enkelt. Eftersom du är så trött och sådär dessutom.
Jag hade nån jävla maginflammation i flera månader, nästan ett år...varje gång jag käkade blev det katastrof i ett par timmar efteråt, det gick jag ner i vikt som fan av. Fixade sig när jag skippade produkter med palmolja och började dricka ett glas philura (fil med 3 olika bra bakterier) varje frukost...tog ett tag dock. Nu är jag frisk igen, har man en inflammation i tarmen måste man ta hand om den annars blir det åt helvete! Läkare kan du glömma, dom kan inte göra ett skit åt det. Men det vet du säkert redan.

#6 2010-01-28 16:19:16

Abuse
Repulsiv
Webbsida

LowCash skrev:

Abuse skrev:

Kör hårt!

Tack! Vad tycker du, ska jag enbart redovisa viktminskning, eller ska jag dra upp alla värden, dvs fettprocent, fettmassa, bmi osv? Kanske kan vara kul för er att se hela förändringen?

Kanske ska det bli "före och efter-bilder" också? big_smile

Mycket info är ju bara bra.
Du borde ta före och efter bilder för din egen skull.
Det bästa beslutet du har tagit är att lägga av med alkoholen, det kommer du känna dig mycket bättre av.

4.4 kilo på en vecka är absolut inte illa pinkat. smile
God fortsättning.

Vem dödade Carlos?

#7 2010-01-28 16:23:24

Abuse
Repulsiv
Webbsida

Biskop skrev:

LowCash skrev:

Känsla i kroppen:

Först och främst, bra tråd. Ska bli kul att följa som fan om du verkligen fortsätter posta.
Jag kanske t.o.m startar en egen, i.o.m att jag själv lagt om kosten den här veckan och nästa vecka börjar jag träna 3gr i veckan.

För det andra, du som har magproblem, är du säker på att du helt enkelt inte bara skitit bort 4kg och det är det som är din viktminskning? Att dina diarrér fått dig att tappa vikt helt enkelt. Eftersom du är så trött och sådär dessutom.
Jag hade nån jävla maginflammation i flera månader, nästan ett år...varje gång jag käkade blev det katastrof i ett par timmar efteråt, det gick jag ner i vikt som fan av. Fixade sig när jag skippade produkter med palmolja och började dricka ett glas philura (fil med 3 olika bra bakterier) varje frukost...tog ett tag dock. Nu är jag frisk igen, har man en inflammation i tarmen måste man ta hand om den annars blir det åt helvete! Läkare kan du glömma, dom kan inte göra ett skit åt det. Men det vet du säkert redan.

Dagens läkare kan behandla 1000 tals olika symtom men bara ett fåtal sjukdomar.
Det är sällan de har tid och ork att ta tag i den riktiga sjukdomen, det är ju lättare att skriva ut ett piller som tar bort symtomen, men sjukdomen finns kvar.
Bara det att man inte känner av den för symtomen är borta.

Vem dödade Carlos?

#8 2010-01-29 06:05:21

systeryster kaksi
Mansslukerska
Registrerad: 2009-09-17
Omdöme :   

Lycka till!

Jag tycker du är beundransvärd smile

Jag tycker inte det är så konstigt att du mår dåligt, en viktminskning på 4,4 kg på en vecka är väldigt mycket
Normalt rekommenderar man en viktminskning på 1/2-1 kg/v men ibland är det ju så att man tappar mycket
vikt i början oxå vad jag vet så är det ganska vanligt att man tappar mycket om man går på någon form av pulverdiet Det beror ju lite på vad övervikten beror på t ex så kan man ju ha mycket vätska i kroppen
Jag vet inte hur mycket socker du ätit tidigare men har man ätit mycket och sen slutar tvärt så reagerar givetvis kroppen
Om du vill så skulle det vara intressant hur mycket andel kroppsfett förändras, du behöver ju inte någon någon siffra från börja utan bara skriva hur mycket det minskar/minskat
Jag tycker personligen att BMI är lite missvisande, muskler väger ju mer än fett

Det ska bli spännande att följa din tråd smile

Att gå ner i vikt är inte det svåraste utan det svåraste kommer sen... att bibehålla vikten

Senast redigerat av systeryster kaksi (2010-01-29 06:06:47)

För att förstå ljuset måste man mött mörkret Det är kontrasterna Vid en rak linje möter man bara likgiltighet Det måste finnas både toppar och bottennapp

#9 2010-01-29 14:07:48

SickBrain
...luktar GULD!
Från: MoDo-land!
Registrerad: 2008-11-09
Omdöme :   33 
Webbsida

Lycka till, LowCash. Ska bli spännande att följa tråden och se hur det går.

٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶ Heja HåååååVeeeee! ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

Sickbrain - Opium's HV-fan!
Cyberkalle - Opium's bartender
Wäte - Opium's hus-tjockis
Nosse - Opium's hemspråkslärare

#10 2010-01-29 15:22:04

Midnatt
Oduglig i sängen
Från: o till
Registrerad: 2006-04-28
Omdöme :   11 

Kör hårt mannen !
sad Det blir minfre av dig att ta på . big_smile
Jävligt inspirerande tråd , håll den uppdaterad !
Lycka till ,

Folke har vuxna spioner i Babylon.
Så passa er !

#11 2010-01-29 18:17:22

Biskop
obetitlad opiat

Rabbadabh skrev:

Midnatt skrev:

Kör hårt mannen !
sad Det blir minfre av dig att ta på . big_smile
Jävligt inspirerande tråd , håll den uppdaterad !
Lycka till ,

Ja visst fan är det inspirerande och allt det där.... men jag vill se mer manboobs och valkar! BILDBEVIS!!

Skulle inte DU ta tag i vikten också?

#12 2010-01-31 06:12:37

LowCash
Urusel.
Omdöme :   

Mina hälsoanalysremsor (vilket vackert ord!):

Vägning 1: 2010-01-04

Height: 180 cm
Weight: 112,2
BMI: 34,6
BMR: 9787 kj / 2339kcal
Impedance: 465 ohm
Fat%: 35,4
Fat mass: 39,7 kg
FFM: 72,5 kg
TBW: 53,1 kg
Desirable range:
Fat%: 8-20%
Fat mass: 63-18,1 kg

Target BF% is: 17%
Predicted weight: 87,3 kg
Predicterd fat mass: 14,8 kg
FAT TO LOSE: 24,9 kg

Ordlista:

BMR=Basal metabolic rate, dvs energibehov i vila. Energi för att gå plus minus noll när jag sitter och pillar mig i naveln.
Impedance= Motstånd i kroppen, dvs för den elpuls som skickas genom kroppen av maskinen som mäter dessa grejer.
Fat%=hur många procent av kroppen som består av fett.
Fat mass= hur många kg fett kroppen består av.
FFM= fettfri massa
TBW= total body water, hur mycket kg vatten kroppen har

Dessa resultat kanske inte är exakta till sista kommatecknet men de ger nog en hyfsad bild över kroppens tillstånd.

#13 2010-01-31 06:15:49

LowCash
Urusel.
Omdöme :   

Vägning 2: 2010-01-26

Height: 180 cm
Weight: 107,7 kg
BMI: 33,2
BMR: 9527 kj / 2277kcal
Impedance: 454 ohm
Fat%: 31,8
Fat mass: 34,3 kg
FFM: 73,7 kg
TBW: 53,7 kg
FAT TO LOSE: 19,2 kg

#14 2010-01-31 06:22:21

LowCash
Urusel.
Omdöme :   

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska posta anonyma före/efter-bilder. Det skulle vara intressant för er att se, men samtidigt vill jag inte att bilder på mig ska spridas på nätet, har aldrig postat en bild på mig på nätet.

Det är som en konflikt inom mig mellan ett vetenskapligt ideal om öppenhet, tillgänglighet och rationalitet och mellan det faktum att nätet befolkas av perversa samvetslösa typer som utnyttjar och hånar allt och alla de kan komma över (läs: opiums medlemmar).

För ett gammalt mobboffer som jag skulle det vara typiskt att först posta bilder på sin vanställda uppsvällda kropp, och därefter stämma in i de tuffa grabbarnas hånskratt för att kanske, kanske få vara med i gänget. Så jag tror jag avstår tills vidare....

Dessutom vet jag inte ens hur man gör för att posta bilder här, upptäckte jag just. Någon som har en instruktion...?

Senast redigerat av LowCash (2010-01-31 06:30:58)

#15 2010-01-31 12:50:57

Wäte Gölitalo
Old faithful
Registrerad: 2005-12-17
Omdöme :   41 

Hmm, är det nu man ska skriva 'för mycket text, för lite fitta'?

Äääh, skit i bilderna... Du skulle bara bli mobbad som Biskopen....
Koncentrera dig på ditt program, du har mitt fulla stöd...

/Wäte (BMI 12,8)

Tack Samir för att du finns, godhjärtad och rikssvensk...
http://frianyheter.wordpress.com/2010/0 … ten-samir/

#16 2010-01-31 13:06:34

Biskop
obetitlad opiat

Fyfan upptäckte just att jag har ett BMI på 26.3, rekord för mitt liv hittils. Jävla sprit. Jävla öl.

#17 2010-01-31 13:45:19

Mouth
grisknullare
Från: Gården
Registrerad: 2008-10-09
Omdöme :   

Nice göbben smile

Att bli av med överflödet mår man bra av så jag önskar dig ett uppriktigt lycka till och hoppas att du inte fallerar.

Känner själv att jag har ganska exakt 4 kg jag borde ta i tu med. Well well.......

Cogito ergo doleo

#18 2010-02-01 00:55:27

cheezedoodle
DIAS!!!
Från: Bortom hitom framom någonstans
Registrerad: 2007-11-05
Omdöme :   45 

Biskop skrev:

Fyfan upptäckte just att jag har ett BMI på 26.3, rekord för mitt liv hittils. Jävla sprit. Jävla öl.

jävla tjockis...

För dig Anton!

"Jag delar inte din sexuella läggning men jag skulle kunna bögah för din rätt att ha den!" Abuse 13 Augusti 2008
"//Midnatt  Used to be fitt lipp reader" Midnatt 18 Juni 2010
AELMP - Abuse´s egen lilla mysputte

#19 2010-02-01 02:39:13

Biskop
obetitlad opiat

Rabbadabh skrev:

Biskop skrev:

Fetto!

Ja.

#20 2010-02-01 02:39:25

Biskop
obetitlad opiat

cheezedoodle skrev:

Biskop skrev:

jävla tjockis...

Helt korrekt i dagsläget.

#21 2010-02-01 16:10:15

LowCash
Urusel.
Omdöme :   

Mätte blodtryck och midjemått idag och jämförde med första mätningen.

Mätning 1: 2010-01-04

Blodtryck: 149/76
Midjemått: 120 cm

Mätning 2: 2010-02-01

Blodtryck: 135/75
Midjemått: 115 cm

Är kul att se att det går framåt. Har helt slutat med salt för tillfället, detta lär ju ha bidragit till minskat blodtryck, som just nu ligger på lite bättre nivå än förut.

Senast redigerat av LowCash (2010-02-01 16:11:20)

#22 2010-02-19 14:19:09

LowCash
Urusel.
Omdöme :   

Vägning 3: 2010-02-09

Värden inom parentes är värdena vid vägning 2, dvs två veckor tidigare.

Weight: 103,0 kg (107,7 kg)
BMI: 31,8 (33,2)
BMR: 9255 kj/2212 kcal (9527 kj/2277 kcal)
Impedance: 437 ohm (454 ohm)
Fat%: 27,8 % (31,8%)
Fat mass: 28,6 kg (34,3 kg)
FFM: 74,4 kg (73,4 kg)
TBW: 54,5 kg (53,7 kg)

Allmän känsla: Jag har slarvat med maten, inte fått i mig så mycket som jag ska. Därför har jag tappat många kilo, men det har också gett effekter på det psykiska välmåendet. Har mått sämre och sämre, mer och mer deprimerad. Till sist sade min hälsocoach åt mig att om jag inte äter mer lagad mat så tar hon bort måltidsersättningarna helt och hållet. Har alltså mest levt på måltidsersättningar. Det är pga denna nedstämdhet som jag inte orkat rapportera in resultat förrän nu, 1,5 vecka efter vägningen.

De senaste tre dagarna har jag skärpt till mig och ätit enligt mitt schema, lite mer än mitt schema faktiskt. Har bestämt mig för att ta hand om mig själv så att min psykiska hälsa kan återhämta sig. Det har fungerat, har mått bättre sedan i onsdags. I onsdags morse var jag nästan på väg att börja gråta på jobbet av trötthet och depression. Men sedan fick jag lite hjälp av farsan, morsan och en polare, så jag kunde ta tag i maten., Nu har jag bestämt mig för att äta ordentligt och må bra. Viktminskningstakten kommer nog minska en aning, men i gengäld kommer jag må mer normalt.

Det är en jävla kamp, jag håller på att lära om från grunden. Hela mitt liv just nu är en enda stor inlärningsprocess, och liksom i all inlärning går det fram och tillbaka. Trenden är dock positiv; de dagar jag ätit som jag ska mår jag fan ganska bra!

Har även stort stöd från min psykolog på psyket och min alkoholbehandlare på beroendemottagningen. Jag tänker använda mig av all hjälp jag kan få just nu för att klara detta.

Nästa vägning är på tisdag, ska bli intressant att se om vikten påverkats av att jag börjat äta som jag ska. Själv skiter jag i om jag gått upp ett eller ett par kilo sedan sist, huvudprioritering är att jag ska må bra. Gå ner i vikt kommer jag ändå göra tids nog eftersom jag nu följer programmet som jag ska.

För att hålla humöret uppe läser jag en del självhjälpsböcker och gör mmindfullness-övningar. Försöker även tänka positivt och hålla fast vid att jag bestämt mig för att lyckas med detta. Min vilja är i dagsläget benhård. Jag tänker på fullt allvar och är övertygad om att: JAG SKA KLARA DETTA. JAG SKA NÅ MIN MÅLVIKT. JAG SKA LÄRA MIG ÄTA RÄTT. JAG SKA LÄRA MIG TA ANSVAR FÖR MIN EGEN TRÄNING. JAG SKA KLARA AV ATT VARA NYKTER.

Over and out. // LC

#23 2010-02-19 15:13:12

Wäte Gölitalo
Old faithful
Registrerad: 2005-12-17
Omdöme :   41 

1) Följer med spänning din tråd... Hoppas och tror att du lyckas!
2) Låt för helvete inte Prosten börja gnälla om beroenden, ansvar och depression... wink

Tack Samir för att du finns, godhjärtad och rikssvensk...
http://frianyheter.wordpress.com/2010/0 … ten-samir/

#24 2010-02-19 15:16:12

Abuse
Repulsiv
Webbsida

Bra Lowcash!

Det där med alkoholen är jobbigt.
I vissa lägen känns det nästan som socialt tvång att dricka.
I början av nykterheten kändes det som om alla stirrade på mig för att jag var nykter.
"Konstig jävel det där som inte dricker alkohol." liksom...

Men nu har jag ett "mantra" som jag kör tyst för mig själv.
"Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal" känner du kanske igen? smile
Hur löjligt det än låter så hjälper det.
Nu mera tänker jag knappt på det alls.
Jag måste stanna upp och räkna för att veta att det är 5 år sedan nu till våren som jag slutade med alkohol.

KÄMPA PÅ!

Vem dödade Carlos?

#25 2010-02-20 17:36:00

Biskop
obetitlad opiat

LowCash skrev:

Vägning 3: 2010-02-09

Värden inom parentes är värdena vid vägning 2, dvs två veckor tidigare.

Weight: 103,0 kg (107,7 kg)
BMI: 31,8 (33,2)
BMR: 9255 kj/2212 kcal (9527 kj/2277 kcal)
Impedance: 437 ohm (454 ohm)
Fat%: 27,8 % (31,8%)
Fat mass: 28,6 kg (34,3 kg)
FFM: 74,4 kg (73,4 kg)
TBW: 54,5 kg (53,7 kg)

Allmän känsla: Jag har slarvat med maten, inte fått i mig så mycket som jag ska. Därför har jag tappat många kilo, men det har också gett effekter på det psykiska välmåendet. Har mått sämre och sämre, mer och mer deprimerad. Till sist sade min hälsocoach åt mig att om jag inte äter mer lagad mat så tar hon bort måltidsersättningarna helt och hållet. Har alltså mest levt på måltidsersättningar. Det är pga denna nedstämdhet som jag inte orkat rapportera in resultat förrän nu, 1,5 vecka efter vägningen.

De senaste tre dagarna har jag skärpt till mig och ätit enligt mitt schema, lite mer än mitt schema faktiskt. Har bestämt mig för att ta hand om mig själv så att min psykiska hälsa kan återhämta sig. Det har fungerat, har mått bättre sedan i onsdags. I onsdags morse var jag nästan på väg att börja gråta på jobbet av trötthet och depression. Men sedan fick jag lite hjälp av farsan, morsan och en polare, så jag kunde ta tag i maten., Nu har jag bestämt mig för att äta ordentligt och må bra. Viktminskningstakten kommer nog minska en aning, men i gengäld kommer jag må mer normalt.

Det är en jävla kamp, jag håller på att lära om från grunden. Hela mitt liv just nu är en enda stor inlärningsprocess, och liksom i all inlärning går det fram och tillbaka. Trenden är dock positiv; de dagar jag ätit som jag ska mår jag fan ganska bra!

Har även stort stöd från min psykolog på psyket och min alkoholbehandlare på beroendemottagningen. Jag tänker använda mig av all hjälp jag kan få just nu för att klara detta.

Nästa vägning är på tisdag, ska bli intressant att se om vikten påverkats av att jag börjat äta som jag ska. Själv skiter jag i om jag gått upp ett eller ett par kilo sedan sist, huvudprioritering är att jag ska må bra. Gå ner i vikt kommer jag ändå göra tids nog eftersom jag nu följer programmet som jag ska.

För att hålla humöret uppe läser jag en del självhjälpsböcker och gör mmindfullness-övningar. Försöker även tänka positivt och hålla fast vid att jag bestämt mig för att lyckas med detta. Min vilja är i dagsläget benhård. Jag tänker på fullt allvar och är övertygad om att: JAG SKA KLARA DETTA. JAG SKA NÅ MIN MÅLVIKT. JAG SKA LÄRA MIG ÄTA RÄTT. JAG SKA LÄRA MIG TA ANSVAR FÖR MIN EGEN TRÄNING. JAG SKA KLARA AV ATT VARA NYKTER.

Over and out. // LC

Det är stort av dig det du gör, jag hejar på för fullt.

Själv har jag inte kommit så långt. Jag har slutat dricka för nån vecka sen eller nåt åt det hållet, ganska stor omställning från att ha druckit nästan varje dag i några månader.
Sen har jag lagt av med chips, godis, läsk, saft till maten(hur fan fick jag DEN vanan? big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile)...popcorn käkar jag istället.

Mitt största problem när det gäller synen på min egen hälsa är att jag intalar mig själv att jag minsann är så jävla duktig bara för jag lyckats sluta med droger och har lagt av med nikotin helt för kanske 8 månader sen(har tappat kollen), och eftersom jag tycker jag är ett sånt vandrande mirakel för att jag lyckats med det så är allt annat skitsamma.

Får väl se hur det går. Förmodligen måste jag ändra mer.

Creeper